Opis projektu
Projekt ma na celu przekształcenie Biblioteki Miejskiej w Cieszynie w nowoczesne centrum informacji poprzez włączenie technologii cyfrowych i nowych e-usług tak, by zapewnić lepszy dostęp mieszkańców miasta do zasobów informacyjnych instytucji. Kluczowe aspekty transformacji cyfrowej biblioteki obejmują zakup sprzętu elektronicznego umożliwiającego wdrożenie zautomatyzowanych systemów obsługi czytelnika, aplikacji mobilnych na telefony i tablety z systemami Android i iOS. Pobierając aplikację i logując się swoim kontem czytelnik będzie mógł samodzielnie dokonywać rezerwacji, przedłużać termin zwrotu książek, korzystać z wielu nowych, innowacyjnych usług, jak: dostęp do e-booków, audiobooków w ramach zasobów biblioteki, mobilna karta czytelnika, powiadomienia push (informują użytkowników o nadchodzących terminach zwrotów wypożyczonych materiałów, dzięki czemu mogą uniknąć kar), geolokalizacja (aby wskazać użytkownikowi najbliższą wypożyczalnię w ramach miejskiej sieci bibliotecznej).
W celu osiągnięcia w/w założeń projekt obejmuje zakup:
- 7 zestawów komputerowych do obsługi systemu przez bibliotekarzy,
- 7 UPS-ów (przedłużenie zasilania elektrycznego podłączonych urządzeń w przypadku awarii prądu),
- serwera (centralne przechowywanie i udostępnianie zasobów, takich jak pliki, e-booki i audiobooki
oraz do obsługi usług sieciowych),
- UPS-a do serwera,
- aplikacji mobilnej Mateusz na android,
- aplikacji mobilnej iOS na iPhon-y i iPad-y,
- abonamentu do aplikacji mobilnej Mateusz (możliwość obsługi aplikacji mobilnej przez czytelników),
- abonamentu do aplikacji mobilnej iOS (możliwość obsługi aplikacji mobilnej przez czytelników),
- 10 czytników e-booków (będą bezpłatnie wypożyczane czytelnikom posiadającym aktywną kartą biblioteczną).
Projekt obejmuje również aktualizację katalogu on-line, spełniającego wymogi dostępności i zlecenie wykonania nowego katalogu on-line ze wsparciem ChatGPT, umożliwiającego mieszkańcom bardzo łatwe przeglądanie zbiorów z domu lub innego dowolnego miejsca, o dowolnej porze (czytanie recenzji, obejrzenie okładek książek, możliwość rezerwacji, przedłużenia terminu zwrotu itp.).
Bibliotekarze uruchomią usługę pn. „Pogotowie smartfonowe” polegającą na indywidualnych szkoleniach/warsztatach praktycznych z obsługi smartfona. Konsultacje przeznaczone będą dla osób rozpoczynających przygodę ze smartfonem. Pomoc merytoryczna udzielana będzie także osobom rozpoczynającym korzystanie z czytnika e-book, który będą mogli wypożyczyć nieodpłatnie w wypożyczalni Biblioteki Miejskiej w Cieszynie, na zasadach zgodnych z regulaminem.
Wspieraniu czytelnictwa w tradycyjnej formie służyć będzie:
- umieszczenie w przestrzeni Centrum Przesiadkowego regału z książkami, pochodzącymi z makulatury lub darów książkowych dla Biblioteki. Książki te podróżni będą mogli zabierać z sobą lub wymieniać bez żadnych zobowiązań. Uzupełnianiem braków w księgozbiorze rotacyjnym będzie się zajmować personel Biblioteki;
Realizacja projektu „Biblioteka na wyciągnięcie ręki” umożliwi wdrożenie nowych technologii w cieszyńskiej Bibliotece, takich jak systemy zautomatyzowane, zbiory cyfrowe i usługi on-line, które zapewnią mieszkańcom dostęp do zasobów informacyjnych i zdecydowanie ułatwią korzystanie z nich. Regał bookcrossingowy na dworcu służyć będzie rozwijaniu zainteresowań czytelniczych wśród mieszkańców
i pożytecznemu spędzaniu czasu w trakcie wyczekiwania na środek transportu.